Психологічні хвилинки під час освітнього процесу
Психологічні хвилинки являються одним з інструментів підтримки учасників освітнього процесу, який направлений на зняття емоційної напруги, релаксації, налаштування дітей на подальшу діяльність, створення сприятливої атмосфери доброти, тепла й щирості.
Їх доцільно використовувати перед активною діяльністю або в перервах між нею. Проводити психологічні хвилинки можуть як педагоги, так і практичні психологи дошкільного закладу.
Це можуть бути ігри чи вправи на зниження рівня тривоги, стресу, рухливі ігри, медитації, релаксаційні вправи, психологічні ігри, дихальні вправи тощо. Саме гра має великий вплив на особистість дитини та здатна "перемкнути" психіку дитини з того, що її турбує, на те, що заспокоїть та створить атмосферу спокою та захищеності.
Ось декілька прикладів вправ та технік для використання під час освітнього процесу:
Вправа "Сумно, сумно так сидіти". Біля однієї стіни кімнати стоять стільці, їх кількість дорівнює кількості дітей. Біля протилежної стіни кімнати так само стоять дитячі стільці, але їх кількість на один менша від кількості дітей. Діти сідають біля першої стіни кімнати, педагог чи психолог читає вірш:
Сумно, сумно так сидіти
Й дивитися в стелю
Чи не час нам підвестися
Раз, два три, чотири...
Як тільки читання вірша закінчується, всі діти біжать до протилежної стінки й намагаються зайняти стільці. Вибуває з гри той, кому нема де сісти. Важливо, щоб діти виконували всі умови гри, не штовхалися, не починали бігти раніше, ніж закінчився віршик.
Вправа "Левеня". "Уявіть, що ви маленьке левеня. Ви розслаблено лежите на сонечку, його промінчики лоскочуть вам щічки, ви посміхаєтеся. Раптом подув сильний, холодний вітер, левенята замерзли і згорнулися в клубочки, щоб зігрітися (10 секунд). Знову вийшло сонечко, левенята розгорнулися і загарчали "Р-р-р-р"".
Вправу варто повторити декілька разів. Вона гарно знімає м'язову напругу.
Вправа "Танцюй і завмри". Щоб пограти в неї з дітьми, потрібно запустити на телефоні, планшеті чи ноутбуці якусь жваву мелодію чи пісню. Потім запропонуйте дітям самостійно вигадати рухи чи танець під цю музику (можна показати приклад). Через кілька секунд зупиніть музику і скажіть "Завмри". Дитина завмирає у смішній позі. Знову запустіть музику. Гру можна продовжувати доти, доки дитина отримує від неї задоволення.
Ця гра допомагає розвивати самоконтроль у креативний спосіб, зняти емоційну напругу.
Вправа "Змія". Запропонуйте дітям уявити змію та зімітувати її шипіння. Робимо короткий вдих через ніс та довгий видих через рот, при цьому стискуючи зуби.
Вправа "Віртуальне умивання". Запропонуйте дітям розігріти свої долоньки, потерши їх одна об одну. Теплі долоньки прикладаємо до щічок, шиї, носика, імітуючи рухи умивання.
Вправа "Мішечок для крику". Запропонуйте дітям вдихнути повні груди та прокричати в мішечок якомога гучніше, виплеснувши свої емоції через крик.
Використання антистресових кульок. Для цієї вправи знадобляться антистресові кульки, які можна попередньо виготовити разом з дітьми. Для цього невеликі повітряні кульки заповніть борошном, кукурудзяним крохмалем або рисом. Зав'яжіть їх та розмалюйте за бажанням.
Запропонуйте дітям взяти цю кульку однією чи обома руками, стисність і відпустіть, поекспериментуйте з нею.
Вправа "Міцні обійми". Дітям пропонують подарувати свої обійми тим, у кого є, для прикладу, чорне волосся, червоні штани; хто посміхається; тому, хто вміє стрибати; тому, у кого хороший настрій тощо.
Вправа "Царівна Несміяна". У центрі кімнати ставиться стільчик, на якому вмощується один з учасників (визначається жеребкуванням). Йому присвоюється титул "Царівни Несміяни". Його завдання полягає в тому, щоб не засміятись якомога довше. Завдання ж інших учасників - розсмішити "царівну" або хоча б викликати посмішку.
Гра-релаксація "У лісі". https://www.youtube.com/watch?v=VTEFjcQvCoQ&t=1s
Гра-релаксація "Композитор". https://www.youtube.com/watch?v=rINkOH23z2k
Для цієї гри знадобляться аркуші паперу та олівці/фарби.
Гра-медитація "Я - море". https://www.youtube.com/watch?v=4SZI16iUrA8
Гра-медитація "Я - сонце". https://www.youtube.com/watch?v=gynetqL-oa4
Використання елементів арт-терапії
Важливо використовувати під час психологічних хвилинок ще один з найкращих способів подолання стресу, тривоги та поганих думок - малювання. Малювання допомагає розслабитись, відволікти від негативних думок. Воно найкраще розвиває творчі здібності і дитячу креативність.
Приклади вправ з використанням арт-технік:
Намалюй своє ім'я. (З яким кольором ти його асоціюєш? На що схоже твоє ім'я?).
Намалюй свій настрій. (в якому ти перебуваєш в даний момент. Якщо на малюнку зображене щось негативне, можна запропонувати дитині ще один аркуш паперу, щоб вона намалювала те, що могло б допомогти їй підняти настрій. Коли всі малюнки виконано, можна спільно обговорити їх).
Малюємо безпечне місце (дитині потрібно уявити, яке на вигляд її безпечне місце, де вона почувається у безпеці).
Малювання страху (педагог чи психолог пропонує візуалізувати свій страх, намалювавши його на папері. Після чого запропонувати дитині різні способи боротьби зі страхом. Наприклад, пом'яти малюнок, розірвати його.
Малювання лабіринтів чи спіралей. Запропонуйте намалювати лабіринт чи спіраль у довільній формі, поведіть пальцем по намальованому лабіринту, покажіть таким чином мозку, що вихід є з будь-якої ситуації).
Основною умовою проведення таких хвилинок є дотримання основних правил:
- не нашкодьте;
- не примушуйте до співпраці;
- не обговорюйте ситуацію в публічному просторі;
- не жалійте;
- дотримуйтесь психологічних кордонів.
Комментарии
Отправить комментарий